Rabu, 25 Desember 2013

Browse Manual » Wiring » » » » » » » » » MP Pakatan pertikai usul potong gaji menteri ditolak

MP Pakatan pertikai usul potong gaji menteri ditolak

Harakahdaily

Salmiyah Harun, 22 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Pakatan Rakyat menyifatkan keputusan Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia menolak empat usul pemotongan gaji menteri di bawah Peraturan Mesyuarat 66(9) adalah bertentangan dengan kebiasaan parlimen.

Ini kerana, sebelum ini usul seperti ini bukan sahaja diluluskan malah ia juga dibahaskan.

Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar mempersoalkan melalui amalan sebelum ini, usul berkaitan tidak perlu menyatakan sebab-sebab atau alasan pemotongan gaji di dalam usul tersebut.

Sebaliknya, kata beliau sebab-sebab usul tersebut perlu dinyatakan ketika dalam perbahasan sebagaimana pengalamannya sebelum ini.

"Pernah berlaku di dalam dewan ini, di mana saya pernah mengemukakan usul pemotongan gaji Perdana Menteri waktu itu Dr Mahathir, ketika itu Tun Zahir menjadi speaker tidak pun perlu menyatakan apa-apa alasan hanya sekadar memaklumkan di dalam usul tersebut," katanya dalam sidang media di lobi parlimen. (Gambar atas oleh SK)

Di dalam kertas pemberitahuan Mahfuz menyebut "bahawa perbelanjaan diluluskan dengan syarat dikurangkan sebanyak RM10 bagi maksud bekalan 6 - Jabatan Perdana Menteri - Kod 1000 emolumen iaitu dengan memotong gaji Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom".

Katanya, usul memotong gaji Jamil Khir dikemukakan kerana beliau telah mengelirukan dewan ketika menggulung berkaitan pengurusan Tabung Haji yang tidak adil dan telus.

Menurut Mahfuz, apabila usul diluluskan kemudian pihaknya akan memberi penghujahan dan alasan mengapa gaji menteri perlu dipotong sebanyak RM10.

"Hari ini pula Speaker buat tafsiran tidak boleh buat usul untuk potong gaji menteri. Selepas ini akan jadi rujukan kepada parlimen akan datang. Secara jelas perturan di dalam dewan maka inilah yang terpakai," katanya.

Mahfuz turut mengemukakan usul memotong gaji Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha pada Khamis lalu kerana isu kamera AES.

Sementara itu, Tony Pua menafikan dakwaan Pandikar Amin bahawa Ahli Parlimen Ipoh Barat Lim Kit Siang bersetuju supaya ahli parlimen DAP tidak mengemukakan usul memotong gaji menteri sebagaimana dalam pertemuan dengannya.

Menurut Tony Pua, Kit Siang menghadiri pertemuan tersebut sebaliknya hanya membincangkan polisi dan peraturan mesyuarat sedia ada.

"Hari ini Speaker minta peraturan mesyuarat 66(9) dibaca sekali dengan peraturan 57 yang menjelaskan usul itu ditolak, bila di persoalkan akhirnya Speaker guna peraturan 43 di mana menyebut keputusannya adalah muktamad," katanya.

17 Oktober lalu Tony memfailkan usul untuk memotong RM10 gaji Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Ismail Sabri kerana didakwa menyalah guna kuasa dengan menggunakan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) untuk menyiasat Suara Inisiatif Sdn Bhd.

Ahli Parlimen Serdang Teo Nie Ching berkata, sudah 50 tahun parlimen menggunakan peraturan mesyuarat ini dan tidak pernah dikenakan syarat seperti ini.

"Saya pernah bangkitkan usul ini pada tahun 2009, Tan Sri sendiri tidak mengenakan syarat seperti mana hari ini," katanya yang mengemukakan usul potong gaji Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin kerana gagal menunaikan janji membina Sekolah Jenis Kebangsaan Cina.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar